تبلیغات
SOSOZ - دین یعنی علی - ارسال توسط استاد عزیز خانم دكتر زهره اخوان مقدم

فی معانی الأخبار، و عنه البحار، بإسناده عن الصادق جعفر بن محمد عن أبیه عن آبائه علیهم السّلام قال: قال أمیر المؤمنین علیه السّلام: 
«لأنسبن الإسلام نسبة لم ینسبه أحد قبلی و لا ینسبه أحد بعدی: الإسلام هو التسلیم و التسلیم، هو التصدیق و التصدیق، هو الیقین، و الیقین هو الأداء، و الأداء هو العمل، إن المؤمن أخذ دینه عن ربه و لم یأخذه عن رأیه، أیها الناس دینكم دینكم فتمسكّوا به و لا یزیلنكم و لا یردّنكم أحد عنه، لأنّ السیئة فیه خیر من الحسنة فی غیره، لأن السیّئة فیه تغفر و الحسنة فی غیره لا تقبل».
امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود:  اسلام را چنان بیان مى كنم كه كسى پیش از من و پس از چنین بیان نخواهد كرد:
همانا اسلام همان تسلیم است، و تسلیم همان تصدیق است 
و تصدیق همان یقین نمودن است، و یقین همان اقرارکردن است، 
و اقرار همان عمل و كردار است. 
به راستى كه مؤ من دین خود را از اندیشه خود نمى گیرد 
بلكه به آنچه كه از پروردگارش به او رسیده است تمسك می جوید.
ای مردم، دین خود، دین خود، را مواظب باشید، مبادا کسی شما را از دینتان لغزانده و منحرف کند. 
زیرا گناه اگر همراه با اعتقاد صحیح باشد، 
بهتر از کار نیکی است که با عقائد باطل انجام گیرد. 
زیرا گناهی که با دینداری همراه باشد بخشوده شده، 
و حسنه ای که با انحراف فکری قرین باشد، مورد پذیرش خدا قرار نمی گیرد

فی تفسیر البرهان، روى العیاشی عن محمد بن مسلم عن الامام الباقر علیه السلام : 
سألته عن قوله تعالى: إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ، قال: «التسلیم لعلی بن أبی طالب علیه السّلام بالولایة».
از امام باقر علیه السلام روایت كرده كه در معناى آیه : (ان الدین عند اللّه الاسلام: دین در نزد خدا، اسلام است) پرسیدم، 
فرمود: دین اسلام یعنى تسلیم شدن به ولایت على بن ابیطالب علیه السلام.

فی تفسیر نور الثقلین، فی تفسیر علی بن إبراهیم قوله: الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ كَفَرُوا مِنْ دِینِكُمْ، قال: «ذلك لمّا نزلت ولایة أمیر المؤمنین علیه السّلام».
و در  تفسیر نور الثقلین درمعنای این قول خداوند که فرموده: الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ كَفَرُوا مِنْ دِینِكُمْ: امروز كافران از اینكه به دین شما دستبرد بزنند، 
طمع خود را بریدند، فرمود: در اینجا دین همان ولایت امیرمؤمنان علی علیه ‏السلام است.

قال الامام الصادق علیه السلام: نحن دین الله، و نحن انصار دین الله، و نحن المجادلون فی دین الله علی لسان سبعین نبیاً
و فرمود: ما دین خداوند هستیم، و ما انصار دین الله هستیم، و ما در زبان ۷۰ پیامبر در دین خداوند مجادله کننده در راه حق هستیم.

و فیه عن عیون أخبار الرضا علیه السّلام بإسناده إلى الرضا علیه السّلام حدیث طویل و فیه یقول علیه السّلام: «و أنزل فی حجة الوداع و هی آخر عمره صلّى اللّه علیه و آله الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ و أمر الإمامة من تمام الدین».

و فیه عن روضة الكافی فی خطبة الوسیلة لأمیر المؤمنین علیه السّلام و فی ذیلها: «فكانت ولایتی كمال الدین و رضا الرب جل ذكره».
و در همین مورد از روضة كافی در خطبة الوسیلة از أمیر المؤمنین علیه السّلام است که فرمود: 
پس ولایت من همان كمال دین، و رضایت الرب الارباب است.

و فی البحار عن ارشاد القلوب عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام قَالَ: لِاَهْلِ الْجَنَّةِ اَرْبَعُ عَلَامَاتٍ؛ وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ وَ لِسَانٌ فَصِیحٌ لَطِیفٌ وَ قَلْبٌ رَحِیمٌ وَ یدٌ مُعْطِیةٌ. 
از حضرت صادق علیه السلام روایت است كه علامت اهل بهشت چهار چیز است: 
چهره ای گشاده، زبانی گویا و لطیف، قلبی مهربان، و دستی بخشنده. 






 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر